Undervisning
På Örjanskolan arbetar vi utifrån de nationella läro- och kursplanerna LGR 22, samt Waldorfskolans kompletterande dokument
En väg till frihet. Waldorfpedagogik har ett holistisk förhållningssätt som förenar teoretiskt, estetiskt och praktiskt lärande. Pedagogiken utgår från barnets utvecklingsfaser och betonar kreativitet, rörelse och självständigt tänkande. Undervisningen är ofta ämnesövergripande och balanserar humaniora med naturvetenskap.
Undervisningen följer elevens egen utveckling. Innehållet är valt för att tala till deras mognad och frågor i just den ålder de befinner sig i. I de första skolåren väcker sagor, myter och berättelser fantasin och ger näring till elevens inre bilder. I mellanstadiet vidgas perspektivet med antiken, romartiden, medeltiden och naturens rikedomar – ämnen som väcker nyfikenhet på världen och människans historia. När eleverna når högstadiet speglas tonårstidens sökande i renässansens nyfikenhet, upptäcktsresor, revolutioner och vår moderna tid. På så sätt blir undervisningen en resa som följer eleven från fantasi och lek till identitet och ansvar – alltid i takt med livet.
Återkoppling, stöd och betyg På Örjanskolan får eleverna kontinuerlig återkoppling på sitt lärande både i den dagliga undervisningen och genom skriftliga omdömen. I de yngre årskurserna ges omdömen en gång per läsår och från årskurs 6 två gånger per år. Utöver detta hålls utvecklingssamtal två gånger per läsår och varje elev har en individuell utvecklingsplan. Omdömena beskriver elevens utveckling i relation till de nationella kunskapskraven.
I Waldorfskolan får vi möjlighet att fokusera på att stärka elevernas motivation, nyfikenhet och lust att lära, i stället för att tidigt lägga tyngdpunkten på betyg. Detta är möjligt tack vare ett särskilt undantag i skollagen, som innebär att betyg inte behöver sättas förrän i årskurs 9.
Nationella kartläggningar och bedömningsstöd används i förskoleklass och lågstadiet för att tidigt upptäcka behov av extra stöd. Dessutom genomförs nationella prov i årskurs 3, 6 och 9 som ett underlag för likvärdiga bedömningar och för att se om elever behöver ytterligare hjälp i sin kunskapsutveckling. När eleverna når årskurs 9 sätts betyg på samma villkor som i alla andra skolor, utifrån de nationella kunskapskraven.
Om du är intresserad av att läsa om årskurstematiken i Waldorfpedagogiken, så finns det bra beskrivet på:
Waldorfportalen.se