Synpunkter & Klagomål
Har du synpunkter eller klagomål?

Vi vill att alla elever och vårdnadshavare ska känna förtroende för vår verksamhet. Synpunkter och klagomål är viktiga för att vi ska kunna utveckla och förbättra vår skola. Den här rutinen beskriver hur du går till väga om du har synpunkter eller klagomål.

1. Börja med att prata direkt med den det berör
Om du har synpunkter på undervisningen, fritidsverksamheten eller något annat som rör skolan, börja med att ta upp det med den person det gäller – till exempel klasslärare, ämneslärare eller fritidsledaren. Ofta går det att reda ut frågan direkt i dialog.

2. Kontakta rektor
Om problemet inte blir löst, eller om du inte känner dig nöjd efter samtalet med medarbetaren, kan du vända dig till skolans rektor. Rektor ansvarar för att ta emot och utreda klagomål som rör skolans verksamhet. Rektor ska bekräfta att klagomålet tagits emot och återkomma med svar inom rimlig tid. Rektor:Johanna Sandberg. E-post: rektor@orjanskolan.se tfn.nr: 08-551 500 51 - 070-268 31 44.

3. Kontakta huvudmannen
Om du efter detta fortfarande inte är nöjd med hur ditt klagomål har hanterats, kan du vända dig till skolans huvudman. Huvudmannen har det yttersta ansvaret för att verksamheten uppfyller gällande lagar och regler. Huvudman: Styrelseordförande Ellinor Andersson. E-post: styrelse@orjanskolan.se

4. Om du inte är nöjd efter skolans hantering
Om du som vårdnadshavare eller elev fortfarande inte är nöjd efter att ha varit i kontakt med huvudmannen, kan du vända dig till:
- Skolinspektionen – om klagomålet gäller brister i utbildningens kvalitet eller elevens rättigheter.
- Barn- och elevombudet (BEO) – om klagomålet gäller kränkande behandling.