om skolan
Vår pedagogik - Meningsfullhet, bildning och frihet

Waldorfpedagogik bygger på en helhetssyn på världen och människan. Den vill bidra till att varje individ upplever lärandet som meningsfullt och sig själv som värdefull. Delaktighet och gemenskap mellan elever, lärare, föräldrar och med verksamheter utanför skolan ligger till grund för att eleverna utvecklar en förmåga att känna samhörighet med världen.

Bildning är ett centralt begrepp för att förstå undervisningens värde och mening i waldorfskolan. Att inhämta kunskap och fördjupa sin förståelse och sina färdigheter kan ge eleven möjlighet att växa som människa. Skolan ska även främja ett livslångt lärande, väcka elevernas nyfikenhet och utveckla deras fantasi genom konst, lek och utforskande.

Waldorfpedagogiken syftar till att ge förutsättningar för fritt och kritiskt tänkande som kan hjälpa individen att göra självständiga val. Eleven ska ges möjlighet att utveckla sitt eget omdöme så att den kan ta ansvar för sitt liv. Målet är att ge individen möjligheter att förstå sin omvärld, förmågor att verka i samhället och en känsla av att hon tillsammans med andra kan bidra till dess utveckling. Människans frihet att gestalta sitt liv på ett ansvarsfullt sätt är den övergripande målsättningen i waldorfskolan.

För mer information, se "läs mer om vår pedagogik".
Intresserad av Örjanskolan?
Kontakta oss