Örjanskolans förskoleklass delar hus med fritids som ligger på skolans område.
I förskoleklassen ges mycket utrymme och tid för den fria leken.
Genom leken övar barnen sin vilja och erfarenheter blir till kunskap och socialt samarbete.
I sexårsåldern ökar barnens behov av självständighet och leken utvecklas från intuitiv fantasilek till mer föreställnings- och konstruktionslekar.
Kreativitet och lekförmåga är enligt waldorfpedagogiken en grundförutsättning för ett aktivt deltagande i lärprocessen i skolan.
Skolförberedande verksamhet bedrivs på alla waldorfförskolor med hänsyn till främjandet av finmotorisk utveckling, social mognad, självtillit, diciplin i övandet och speciella aktiviteter.
Vi målar, ritar, sjunger, berättar sagor, bakar samt arbetar med hantverk, bivax, eurytmi, dockteater, teater och flöjtspel m.m. under året.
En gång i veckan har vi en heldagsutflykt.
Text kommer inom kort
Text kommer inom kort
Text kommer inom kort
Barnets första skoldag är en stor dag.
Det är första dagen på ett nytt, stort och långt äventyr som kommer ha stor betydelse – nu och i det framtida livet.
På Örjanskolan vill vi erbjuda en miljö som gör det möjligt för barnet att växa och utvecklas i takt med sina egna förmågor och förutsättningar. Vi tror att varje barn föds med en nyfikenhet på världen.
För att skapa trygghet och kontinuitet finns alltid ett arbetslag med vuxna kring barnet som följer det under skolåren. Läraren försöker hela tiden anpassa undervisningen efter barnens olika utvecklingsstadium.
I början präglas undervisningen av rytmiska ramsor, musik, härmning, och lek. Men allt eftersom barnen växer tar undervisningen en mer teoretisk form.
Lagom till 9:an är eleverna redo för gymnasiet – här på Örjanskolan eller någon annanstans.
Om du är intresserad av att läsa mer om waldorfpedagogiken och årskurstematik så finns det väldigt bra beskrivet på:Waldorfportalen.se